En eindelijk : de Perito Moreno! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Wanda - WaarBenJij.nu En eindelijk : de Perito Moreno! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Wanda - WaarBenJij.nu

En eindelijk : de Perito Moreno!

Blijf op de hoogte en volg Wanda

08 December 2012 | Argentinië, El Calafate

Dag 15: do 6 dec El Calafate - Perito Moreno gletsjer: hotel Picos del Sur
Dagtocht naar de Perito Moreno-gletsjer: de reusachtige ijswand van de gletsjer die vanuit het Andesgebergte langzaam het knalblauwe Lago Argentino inschuift. Dat schuiven gaat overigens behoorlijk snel, dagelijks verdwijnen er flinke stukken gletsjerijs in het meer met een oorverdovende knal! Eerst een korte trektocht over de Perito Moreno gletsjer-South Face gemaakt waarbij we met crampons (stijgijzers) over het ijs gingen. Het leek net een veld met bergen en dalen die opgebouwd waren uit ijsklontjes. Het dalen met stijgijzers vond ik een beetje eng, maar na verloop van tijd wende het redelijk. We kwamen dichtbij de blauwe spleten en ook enorm diepe gaten in de gletsjer, spectaculair, hier kwam ik voor. Aan het eind van detocht stonden tafeltjes op het ijs met whiskey. Met enige show werd er ijs uit de gletsjer gehakt en de glazen gevuld. Het ijs was 300 jaar oud en de whisky 12 jaar!
’s Middags weer teruggevaren dicht langs de ijswand en via een aantal platforms de Perito Moreno nog eensvan de andere kant bekeken (North Face). Heel veel foto’s gemaakt.

Dag 16: vrij 7 dec El Calafate – boottocht Upsala-Spegazzine en North Face van de Periot Moreno gletsjer
Boottocht gemaakt naar Upsala-Spegazzine en North Face van de Periot Moreno gletsjer. Het stormde flink vandaag waardoor de boot vooral in het begin enorm deinde. Helaas regende het ook vandaag zodat het er allemaal wat somber uitzag. De gletsjers liggen aan het Lago Argentino, waar metershoge ijsschotsen drijven die door de lichtinval prachtige blauwtinten krijgen. Ook vaarden we langs een ijsberg en een doorschijnende ijsschots, erg spectaculair allemaal. Verder weer inpakken, want morgen wordt het op naar Torres del Paine!

• 09 December 2012 - 21:51

Brigitte Habraken:

zo wat een bijzondere ervaringen, het klinkt wel erg spannend allemaal. Geniet nog met volle teugen van het waanzinnige landschap.

• 12 December 2012 - 12:12

Mam:

fantastisch hé die Perito Merkno, ik vond dat blauw in die spleten ook zo prachtig, een kleur blauw die je nergens anders ziet.
    Maar jij hebt ook op de gletjer gelopen ik alleen maar er naar gekeken.

• 14 December 2012 - 10:01

Marcia:

Jeetje Wanda, wat een geweldige ervaring echt heel bijzonder!! En fantastisch om jou op deze manier te kunnen volgen!! Geniet er van.