El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Wanda - WaarBenJij.nu El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Wanda - WaarBenJij.nu

El Chalten

Blijf op de hoogte en volg Wanda

04 December 2012 | Argentinië, El Chaltén

El Chaltén, de toegangspoort tot het park Los Glaciares. Dit park is door Unesco op de lijst van Werelderfgoederen geplaatst. Hier zijn vijftig gletsjers die samen het Zuid Patagonische IJsveld wordt genoemd. Vandaag me laten ophalen door een busje die ging tot aan Hospede El Pilar, vanwaar we liepen naar Laguna de los Tres, een meer vanwaar je de gletsjers goed kunt zien, maar voordat je daar bent moet je heel wat klimmen. Ik dacht er bijna over om op te geven, maar uiteindelijk werden mijn inspanningen wel beloond met een prachtig uitzicht. Ik stondecht heel dichtbij de gletsjer en het was een fantastisch uitzicht, soms hoorde je het ijs kraken. Echter de weg terug was zo mogelijk nog lastiger dan de heenweg, ben dus echt kapot. Onderweg nog een paar Japanners tegen gekomen, die nogal luid hun ipod hadden aanstaan, apart. Vertrok om 8.00 uur en was terug om 18.00 uur. ’s Avonds om half 10 m’n bed in en heb geslapen tot half 9, zo moe was ik.
Ma 3 dec - Chalten
De volgende dag wat rustiger aangedaan, mocht ook wel want het regende, eigenlijk voor het eerst deze vakantie. Eerst naar de waterval Salto de Chorillos en daarna naar de uitzichtpunten Mirador de aguilas en Mirador de los Condores, prachtige uitzichtpunten aan de ene kant over het dorp en aan de andere kant over het meer, Lago Viedma.
’s Avonds de groep weer ontmoet, was ook wel weer gezellig en samen gaan eten.

Dag 13: Di 4 dec El Chaltén
Vandaag gewandeld op weg naar de meren Madre Y hija. Ben er niet helemaal aangekomen omdat de trip anders te lang was. Eindelijk een wandeling die een beetje op en neer gaat en niet alleen hoog. Omhoog langs de Rio Fitz Roy. Adelaar gezien, op sommige punten veel wind en op de terugweg heerlijk zonnig. Wederom genietend van de prachtige uitzichten op de Cerro Torre en ook de Fitz Roy, de hoogste berg 3500 m. Op de achtergrond de toppen van de Fitz Roy en Poincenot.
Dag 14: woe 5 dec : El Chalten: wandeling naar de Laguna Torre, een meer waarin twee gletsjers, Glaciar Torre en Glaciar Grande, in uit komen. Op de achtergrond is de Cerro Torre te zien, een heel typerende rotsformatie van graniet die als een soort toren de hemel insteekt. Heerlijk in het zonnetje aan het meer gelegen, het was echt heel warm die middag, kijknd naar ijsschotsen in het koude meer.
Aan het einde van dag 14 terug naar El Calafate met de bus. Soms onderweg guanaco’s gezien met jongen, tis tenslotte lente hier. Soms ook condors.
Onderweg weer gestopt bij de ranch La Leona, waar Butch Cassidy en the Sundance Kid zich in 1905 een maand verborgen hielden nadat ze een aantal banken hadden beroofd in Rio Gallegos.

• 04 December 2012 - 08:34

Philip:

Schitterende foto's. Ja nu moet je je conditie weer op pijl brengen. Have fun.

• 04 December 2012 - 11:01

Mam:

Je doet het toch maar. Altijd goed zo'n zelfoverwinning

• 04 December 2012 - 21:42

Lia Klarenbeek:

hi Wanda, Dat klinkt als een pittige training van 10 uur!
    respect hoor! Het klinkt geweldig wat je daar dan ziet.
    groetjes Lia

• 06 December 2012 - 16:04

Mado:

Een rustdag van jou is een inspannende dag voor mij ;-)
    Hier is de eerste sneeuw gevallen.
    Moest dus aan je denken vanmorgen.
    Veel plezier en ik hoop dat het weer goed blijft.

Kus,
    Mado